1. INTRODUCCIÓ
L' informe que
presento a continuació és el resum del projecte final de l’assignatura de Noves
Tecnologies de la Informació i Comunicació a l’Educació, que consistia en
elaborar i dur a la pràctica una activitat d’Ensenyament – Aprenentatge amb el
recurs de les TIC com eina de treball.
El projecte ha
estat elaborar a partir d’un problema real per un grup de 10 alumnes de 1r de
Cicle Inicial amb problemes de lectura i ha estat mediat per mi mateix com a
mestra d’Educació Especial.
Aquest projecte
que presento segueix el model de Jonassen ja que parteix d’un problema real, la
implenentació de la lectura, sorgit
d’unes necessitats concretes d’un grup d’alumnes de 2n de C.I. , situat en el contex formal d’una escola de
Reus.
L’ assoliment de
la lecto-escriptura és básica per què els alumnes puguin seguir una escolaritat
normalitzada; però de vegades ens trobem que aquesta realitat no s’ha complert
amb alguns alumnes per diferents causes: social , econòmiques, falta
d’escolaritat...; és aquí on he plantejat el meu projecte com una manera
d’atendre la diversitat.
El projecte està
pensat per utilitzar les TIC com un producte d’aprenentatge principal ja
d’aquesta manera a més d’aprendre a llegir contribuiré a alfabetitzar els
alumnes amb la cultura informàtica per formar usuaris crítics i actius, i ens
proporcionen un recurs importantíssim al hora de transmetre coneixement i a més
a més en el procés d’Ensenyament – Aprenetatge tenen el valor afegit de la motivació
i del treball autònom. Està fonamentat en diverses teories que donen suport a
l’aprenentatge significatiu.
2. DISSENY DE L’ACTIVITAT
a) TÍTOL DE L’ACTIVITAT
“Aprenem a llegir mitjançant les TIC”
b) DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA
Agents personals
- Aprenents: 10 alumnes de 2n de Cicle Inical de primària
- Mediadora: Eva Mª Garcia
mestra de Educació Especial de l’escola (jo mateixa).
Tecnologia
mediadora
- Pissarra digital i ordinadors de l’aula de suport d’E.E.
amb sistema operatiu Windows amb
connexió a internet, plataforma Jclic i Edu365 i processador de textos
Microsoft Word, i documents amb format Power- point.
c) DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA
Aquest any en el meu centre i concretament en el Cicle
Inicial, hem decidit treballar la lectura SEP en petits grups flexibles atenent
a les característiques del nivell de lectura que presenten els alumnes, ja que
considerem que aquesta és una competència molt important en aquest cicle;
mitjançant la lecoescriptura, poden accedir al món de la informació i la
comunicació oral i escrita, és la base dels aprenentatges posteriors de totes
les àrees i a més amés és una eina per gaudir del temps de lleure; i que tot
l’alumnat ha d’haver assolit adequadament en finalitzar-lo.
Per poder entendre el problema plantejat es primordial
situar el centre educatiu i el seu alumnat:
L’escola està situada als afores de la ciutat de Reus i rep
alumnes dels barris Fortuny, Sant Josep Obrer i Carrilet.
El nivell socio-econòmic general de les famílies dels
alumnes és mitjà-baix.
El nombre d’immigrant és alt en comparació amb la mitjana
de la ciutat. El preu de l’habitatge en la zona és baix, fet que comporta que
les famílies desafavorides (immigrants i ètnies minoritàries) vinguin a viure a
la zona.
La llengua materna de la majoria dels alumnes és el
castellà i l’àrab.
Al voltant del 70% de l’alumnat no ha anat a la Llar
d’infants., ja que provenen de famílies sense recursos (les llars d’infants són
privades).
Per tant l’aprenentatge de la lectoescriptura en aquest cas
a més de ser una comtetència bàsica pels aprenentatges del dia a dia és també
una competència de normalització cultural i d’autonomia personal i social.
d) COM SORGEIX EL PROBLEMA
El problema que es planteja sorgeix a partir de les avaluacions inicials que les
dos tutores de segón van realitzar a començament de curs per establir el nivell
de continguts assolits per establir els coneixements previs des d’on partir.
Durant una reunió de cicle exposen que hi ha un petit grup d’alumnes (10 entre
les dues aules) on la lectura és molt baixa: es troben en una lectura
sil·làbica titubejant, no reconeixen
algunes consonants i tenen molta dificultat en les travades; la qual cosa els
impedeix poder seguir amb normalitat la
lectura que és fa en el seu grup flexible ni el dia a dia de l’aula.
A partir d’aquest problema decidim crear amb aquestos
alumnes un nou grup flexible per
treballar la lectura de forma més intensiva i motivadora; i se m’encomana a mi
com mestra de Educació Especial la tasta de posar-me al capdavant d’aquest
grupet.
Posem en coneixement de la direcció del centre el problema
i la resposta que hem pensat donar-li, i amb el seu vist-i-plau comencem el
projecte.
Degut a les característiques de l’alumnat, la poca
motivació i els pocs recursos familiars que tenen (tant a nivell personal com
material), em va semblar una bona utilitzar els recursos TIC per realitzar unes
activitats interactives, agradables, amenes i sobretot que els siguin
motivadores la qual cosa sempre aconsegueixen les TIC.
Als alumnes que formaran part d’aquest grup de lectura, no
els va supossar cap tipus de problema el realitzar la lectura fora del grup
classe en un grup flexible ja que com a dinàmica de centre l’àrea de matemàtiques i l’àrea català en tota l’etapa de primaria es
fa en petits grups flexibles o amb mestres de suport; per lo tant van veure
normal fer la lectura també en grup flexible.
e) CONTEXT DE L’ACTIVITAT
L’activitat es du a terme en un context formal, ja que es realitza en una escola de Reus de la que
jo formo part com a mestra d’Educació Especial, i s’ha inclós dins de la programació anual de llengua
catalana de C.I. Concretament es realitza a l’aula de Educació Especial.
El mètode utilitzat per realitzar les activitats és el
fonetic que parteix de les lletres i dels sons per formar sil.labes , praules i
finalment frases. L’he escollit per ser un mètode que va de lo fàcil a lo
dificil i es va recolzant en els aprenentages previs dels alumnes.
El
material en forma de power point (1 per cada consonant
i grups fònics) ha estat elaborat per la mediadora (jo mateixa) recolzant-me en
paraules i frases extretes dels llibres de text i d’informació d’internet. Un
dia a la setmana s’utilitzen els clics del Jclic per fer un treball més lúdic i
motivador.
En quant a
l’estructuració del problema, està ben estructurat ja que seguim una serie
de passos per arrivar a l’assoliment de la lectura i com a consequència a la
resolució del problema.
Pel que fa a la especificitat
de camp les activitats no són molt diverses, sempre seguim la mateixa
estructura, el que si que canvia són els fonemes treballats.
La
complexitat de les activitats és poca si tenim en compte que els alumnes als que
van adreçades no tenen cap tipus de discapacitat, el seu nivell intel.lectual
normal, però els hi falta la base escolar
per haber assistit poc a l’escola en l’etapa d’ infantil a més d’estar
poc motivats i no rebre l’ajut necessari per part de les families.
f) CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DE L’APRENENT
El grup està format per 6 nens i 4 nenes de segon de cicle
inicial, amb un nivell intel·lectual normal però els seus rendiments acadèmics
s’han vist afectats per l’entorn familiar (majoritàriament immigrants) no han
anat a la Llar d’infants, ja que provenen de famílies sense recursos i les
famílies no donen importància a l’adquisició d’hàbits que es treballa des de la
primera infància, i un elevat absentisme durant l’Educació Infantil, per lo
tant poc estimulats i poc motivats a casa.
Per contrapartida a l’escola no presenten problemes de
relació, i si l’activitat els motiva
mostren ganes de treballar i d’aprendre.
S’ha fet un PII grupal per treballar la lectura amb ells.
g) COMPETÈNCIES A ASSOLIR
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Assolir un nivell de lectura sil·làbic–alfabètic i
velocitat lectora adient a l’edat.
Competència del tractament de la informació i
competència digital
- Incorporar les TIC com un recurs eficaç en la pràctica
educativa, optimitzant-lo per aprendre i
millorar la lectoescriptura.
Competència d’aprendre a aprendre
- Adquirir les habilitats necessàries per conduir el propi
aprenentatge i continuar aprenent de forma eficaç i autònoma aprofitant-lo per
millorar la lectura.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
- Descobrir l’ús social i col·laboratiu de la lectura.
- Ser conscients de l’evolució personal i del creixement en
tots els àmbits.
Competència social i ciutadana
- Descobrir la importància de l’ajut dels altres en la
consecució de fites complexes.
- Valorar activitats que s’han de fer col·lectivament o que
es fan millor en grup.
Competència artística i cultural
- Reconèixer la llengua com a element cultural de primer
ordre.
- Tenir present l’existència de moltes llengües i alfabets
i la riquesa que comporten.
h) CONTINGUTS
CONCEPTES
|
PROCEDIMENTS
|
ACTITUDS
|
- So i
grafia.
-
Correspondència so/grafia.
- Text escrit: lectura
-
Elements de la llengua escrita: paraula, frase...
- Els
recursos TIC
|
- Discriminació auditiva i visual dels
sons i grafies treballats.
- Interpretació de la correspondència
so-grafia.
- Lectura de paraules amb els sons i grafies
treballats.
- Lectura de petites frases.
- Comprensió lectora a partir de la
relació imatge-text.
- Lectura de petits textos amb
l’entonació adequada.
- Comprensió global d’un text escrit i
resolució de les preguntes plantejades.
- Utilització de les TIC per la
realitzció de les activitats proposades
|
- Gust per la lectura i l’escriptura com
a font de plaer i d’informació.
- Motivació en l’aprenentatge de la lectura
- Respecte pels recursos TIC.
- Acceptació de les pautes establertes
per l’utilització dels recursos TIC.
|
i) PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L’ACCIÓ AMB BREU DESCRIPCIÓ DELPAPER MEDIADOR DE LES TIC
Tal com he explicat anteriorment, aquest projecte formarà
part de la lectura SEP de 2n de Cicle Inicial; i es durà a terme mitja hora
diària des d’octubre fins a final de curs.
Totes les sessions es realitzaran a l’aula d’Educació
Especial per disposar d’ una pissarra digital indispensable en les activitats
de lectura col·lectiva i grupal, a més de quatre ordinadors per treball més
individual.
Per poder realitzar el projecte, la mediadora (jo) ha
realitzat una sèrie de power points, un
per cada grafia a treballar. Cada power point és gradual, es a dir,
només treballa una grafia nova i repassa incorporant les anteriors.
Totes les setmanes
segueixen la mateixa estructura: es pot veure desenvolupat en l’apartat 3. DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS SEGUIT
De dilluns a dijous es treballa a la pissarra digital el
power point de la grafia programada.
Divendres utilitzaran la pissarra digital i els ordinadors
per poder realitzar activitats del Jclic
i de l’ EDU365 relacionades amb la grafia treballada a mena de repaç i
consolidació dels conceptes.
El paper de la mediadora, serà a part de la preparació dels
materials, en tot moment de guia i mitjançant l'observació directa i
continuada, permetrà determinar el nivell d'assoliment dels objectius
treballats i ajustar les ajudes pedagògiques en cas necessari.
Quan un alumne hagi adquirit el nivell de lectura òptim, serà el moment de
retornar a la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.
Desenvolupament de les activitats d’avaluació
L'avaluació, serà individual i contínua, mitjançant
l'observació directa i continuada, que ens permetrà determinar el nivell
d'assoliment dels objectius treballats i ajustar les ajudes pedagògiques en cas
necessari.
Tota aquesta observació es reflectirà en una gràfica
d'avaluació.
Per a avaluar utilitzarem les mateixes activitats
d'ensenyament – aprenentatge.
Quan un alumne hagi adquirit el nivell de lectura òptim, serà el moment de
retornar a la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.
j) FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY
Per planificar aquest projecte he
tingut en compte:
- La teoria dels estadis de Piaget, on es tracta que en el procés
d'ensenyament-aprenentatge cal tenir en compte el que un alumne és capaç de
fer i aprendre en un moment determinat, depenent de l'estadi de
desenvolupament operatori en que es trobi. Aquesta concreció curricular ha tingut en compte aquesta teoria, no només
pel que fa a la selecció dels objectius i dels continguts, sinó també en la
manera de planificar les activitats d'aprenentatge, de forma que s'ajustin a
les peculiaritats i necessitats de l'alumnat.
- El
disseny d’aquest projecte parteix de la concepció constructivista de
l’aprenentatge escolar i l’ensenyança (Coll,
1990,1996,1997), on l’alumne es un
subjecte actiu que elabora i construeix els seus esquemes de coneixement que es
fonamenten amb les seves experiències i en els coneixements previs ja
adquirits. El docent actua com a guia entre el que els alumnes ja saben i els
nous continguts, a més de proporcionant-los l’ajut necessari en cada moment i
ajustar les activitats a les seves necessitats individuals.
- L’aprenentatge significatiu, per
lo tant ha de ser:
-
Actiu: són
els propis alumnes els que de manera individual van construint el seus
coneixements.
- Constructiu: per poder aprendre i
construir coneixements significatius,
els alumnes han de tenir una actitud favorable per aprendre, es a dir, han d'estar motivats per relacionar el que aprèn
amb el que sap.; i són les NNTT les que
realitzen aquesta tasta motivadora.
- Col·laboratiu:
l’aprenentatge es realitza mitjançant l’aportació de tots els alumnes del grup.
-
Intencional: el
projecte ha sorgit d’un problema real que es dona en uns alumnes concrets d’una
escola concreta; amb una clara finalitat: aprendre a llegir.
-
Conversacional:
l’aprenentatge és un procés social i dialògic que traspassa el centre educatiu
i forma part del context social de l’alumne.
k) PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’
avaluació d’aquest projecte la realitzaré sobre dos vessants:
1. L’alumnat: L' avaluació es farà de manera continuada basada en
l’observació directa i en relació a l’assoliment
i el grau d’assoliment dels objectius i competències bàsiques marcades anant valorant, cada dia, els diferents ritmes de
maduració individual i la progressiva adquisició d’hàbits i de petits
aprenentatges.
Avaluació
inicial : Al inici
del projecte per determinar el nivell de competències dels alumnes.
Avaluació
formativa: Mensualment es
faran avaluacions formatives (observació directa) que em permetrà determinar el
grau d'assoliment dels objectius que l'alumne ha realitzat durant un determinat
procés d' ensenyament- aprenentatge i
permetrà ajustar l'ajut pedagògic necessari.
Avaluació final La realitzaré al final del trimestre o del curs i ens
informa de les capacitats assolides pels infants en acabar aquest període.
2. El projecte:
L'avaluació d'aquest projecte es realitzarà en diferents moments, pels
diferents estaments de la comunitat escolar, a través d'indicadors establerts i plasmats en qüestionaris elaborats a tal fi.
diferents estaments de la comunitat escolar, a través d'indicadors establerts i plasmats en qüestionaris elaborats a tal fi.
A partir d'aquesta avaluació que s'incorporarà en la
memòria final de curs, es
realitzarà la proposta de continuïtat o canvi d'aquest projecte.
realitzarà la proposta de continuïtat o canvi d'aquest projecte.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
-
Discrimina
auditivament els sons treballats.
-
Discrimina
visualment les grafies treballades.
-
Interpreta i
realitza la correspondència so-grafia correctament.
-
Llegeix paraules
amb els sons i grafies treballats.
-
Llegeix
petites frases amb i sense suport visual.
-
Relaciona
text-imatge a partir de les paraules i frases treballades.
-
Llegeix petits
textos de manera expressiva.
-
Comprèn la
idea global d’un text.
-
Respon
correctament a les preguntes de comprensió lectora plantejades
Quan un alumne hagi adquirit el nivell de lectura òptim( en qualsevol
moment del projecte), serà el moment de retornar a la seva aula classe i
continuar el SEP amb els seus companys.
l) PREVISIÓ DE TEMPORALITZACIÓ
El projecte “aprenc a llegir amb les TIC”, té
una previsió de temporalització anual, és realitza diàriament de dilluns a
divendres de 15:00 a 15:30 hores. Sempre tenint present que quan un alumne/a
assoleixi els objectius i capacitats adients es reincorpora a l’aula per
realitzar la lectura en el grup classe.
3. MAPA CONCEPTUAL DEL PROJECTE
1. DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS SEGUIT
Al mes d’octubre, després de les avaluacions inicials, les
tutores de 2n de C.I. plantejen el
problema que tenen amb uns alumnes desmotivats, amb falta d’atenció degut a que
no tenen assolida la lectura, per lo tant no poden seguir el ritme de la
classe i els hi ocasiona un greu problema d’aprenentage. Com a mestra d’E.E.
inscrita al cicle i coneixedora dels alumnes en concret, s’em demana consell i
ajuda per ajudar-los i adequar-nos a les seves necessitats educatives.
A partir d’aquesta necessitat, del treball SEP de lectura
que es fa a l’escola (mitja hora diaria de lectura de 15:00 a 15:30) i que jo
ja estave assaventada del projecte final d’aquesta assignatura (vaig estar
matriculada l’any passat), proposo crear un nou grup flexible de lectura amb
aquestos alumnes sent jo la mediadora i utilitzant les TIC com a recurs. Es
posa en coneixement de la direcció del centre i amb el seu vist-i-plau comencem
a treballar el projecte.
Als alumnes que formaran part d’aquest grup de lectura
se’ls planteja, com una activitat més; en aquest centre es treballa molt
l’atenció a la diversitat i el treball de l’àrea de matemàtiques i català en
petits grups flexibles o amb mestres de suport; per lo tant no els va suposar
cap problema fer la lectura també en grup flexible
Per poder realitzar el projecte, la mediadora (jo) ha
realitzat una sèrie de power points, un
per cada grafia a treballar. Cada power point és gradual, es a dir,
només treballa una grafia nova i repassa incorporant les anteriors.
Durant la primera setmana, vaig realitzar una avaluació
inicial que va consistir basicament en presentar als alumnes una serie de
paraules de una o dues sil.labes per descobrir el coneixements previs que
tenien en questio de reconeixement de les grafies i nivell de lectura, amb la
finalitat de plantejar d’on he de partir. Els resultats van ser molt baixos,
fet que hem va dur a plantejar-ho des de zero, es a dir, repassar les vocals i
les primeres consonats que s’ensenyen i posteriorment anant ampliant la
dificultat.
L’ordre de les grafies que seguirem és el següent: vocals,
p, l, m, n, s, t, d, f, b/ v, r/ rr, c, g/j, h, qu, k, x, z, ç i els grups consonàntics pr, pl, br, bl, tr, dr. gl, gr, gr, fl, fr cr, cl, mp,
mb, -tx.
Totes les setmanes
segueixen la mateixa estructura:
De
dilluns a dijous:
- Els alumnes, al entrar a l’aula s’asseuen al voltant de
la pissarra digital, on es va projectant el power point amb la grafia que
treballaran durant la setmana.
- Es presenten diferents paraules seguint les següents
característiques: de menys a més síl·labes, primer només amb la consonant
treballada i posteriorment amb consonants ja treballades; per finalitzar hi ha
unes petites frases.
- Els alumnes llegeixen les diferents paraules grupalment.
- Els alumnes llegeixen de forma individual diferents
paraules, si s’equivoquen o no ho saben son ajudats pels companys.
- Els alumnes llegeixen individualment petites frases,
ajudats pels companys en cas necessari.
Divendres:
- Per repassar tot el que han après durant la setmana,
utilitzaran la pissarra digital i els ordinadors per poder realitzar activitats
clic relacionades amb la grafia treballada. Al no dispossar a l’aula
d’ordinadors per tots els alumnes (només em tenim quatre) aquesta activitat la
realitzem amb dos modalitats: per
parelles o bé quatre treballen amb l’ordinador i els altres amb la pissarra
digital, de manera que per que tots passin per tot van canviant en cadad
activitat proposada.
Quan un
alumne hagi adquirit el nivell de
lectura òptim( en qualsevol moment del projecte), serà el moment de retornar a
la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.
No hay comentarios:
Publicar un comentario