sábado, 3 de enero de 2015

PROJECTE TIC I APRENENTATGE SIGNIFICATIU



1.   INTRODUCCIÓ

L' informe que presento a continuació és el resum del projecte final de l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació a l’Educació, que consistia en elaborar i dur a la pràctica una activitat d’Ensenyament – Aprenentatge amb el recurs de les TIC com eina de treball.
El projecte ha estat elaborar a partir d’un problema real per un grup de 10 alumnes de 1r de Cicle Inicial amb problemes de lectura i ha estat mediat per mi mateix com a mestra d’Educació Especial.
Aquest projecte que presento segueix el model de Jonassen ja que parteix d’un problema real, la implenentació de la lectura,  sorgit d’unes necessitats concretes d’un grup d’alumnes de 2n de C.I. ,  situat en el contex formal d’una escola de Reus.
L’ assoliment de la lecto-escriptura és básica per què els alumnes puguin seguir una escolaritat normalitzada; però de vegades ens trobem que aquesta realitat no s’ha complert amb alguns alumnes per diferents causes: social , econòmiques, falta d’escolaritat...; és aquí on he plantejat el meu projecte com una manera d’atendre la diversitat.
El projecte està pensat per utilitzar les TIC com un producte d’aprenentatge principal ja d’aquesta manera a més d’aprendre a llegir contribuiré a alfabetitzar els alumnes amb la cultura informàtica per formar usuaris crítics i actius, i ens proporcionen un recurs importantíssim al hora de transmetre coneixement i a més a més en el procés d’Ensenyament – Aprenetatge tenen el valor afegit de la motivació i del treball autònom. Està fonamentat en diverses teories que donen suport a l’aprenentatge significatiu.

2.   DISSENY DE L’ACTIVITAT




a) TÍTOL DE L’ACTIVITAT

“Aprenem a llegir mitjançant les  TIC”

b) DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA

 Agents personals
- Aprenents: 10 alumnes de 2n de  Cicle Inical de primària
- Mediadora: Eva Mª Garcia  mestra de Educació Especial de l’escola (jo mateixa).
 Tecnologia mediadora
- Pissarra digital i ordinadors de l’aula de suport d’E.E. amb sistema operatiu Windows  amb connexió a internet, plataforma Jclic i Edu365 i processador de textos Microsoft Word, i documents amb format Power- point.

c) DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA

Aquest any en el meu centre i concretament en el Cicle Inicial, hem decidit treballar la lectura SEP en petits grups flexibles atenent a les característiques del nivell de lectura que presenten els alumnes, ja que considerem que aquesta és una competència molt important en aquest cicle; mitjançant la lecoescriptura, poden accedir al món de la informació i la comunicació oral i escrita, és la base dels aprenentatges posteriors de totes les àrees i a més amés és una eina per gaudir del temps de lleure; i que tot l’alumnat ha d’haver assolit adequadament en finalitzar-lo.
Per poder entendre el problema plantejat es primordial situar el centre educatiu i el seu alumnat:
L’escola està situada als afores de la ciutat de Reus i rep alumnes dels barris Fortuny, Sant Josep Obrer i Carrilet.
El nivell socio-econòmic general de les famílies dels alumnes és mitjà-baix.
El nombre d’immigrant és alt en comparació amb la mitjana de la ciutat. El preu de l’habitatge en la zona és baix, fet que comporta que les famílies desafavorides (immigrants i ètnies minoritàries) vinguin a viure a la zona.
La llengua materna de la majoria dels alumnes és el castellà i l’àrab.
Al voltant del 70% de l’alumnat no ha anat a la Llar d’infants., ja que provenen de famílies sense recursos (les llars d’infants són privades).
Per tant l’aprenentatge de la lectoescriptura en aquest cas a més de ser una comtetència bàsica pels aprenentatges del dia a dia és també una competència de normalització cultural i d’autonomia personal i social.

d) COM SORGEIX EL PROBLEMA

El problema que es planteja sorgeix  a partir de les avaluacions inicials que les dos tutores de segón van realitzar a començament de curs per establir el nivell de continguts assolits per establir els coneixements previs des d’on partir. Durant una reunió de cicle exposen que hi ha un petit grup d’alumnes (10 entre les dues aules) on la lectura és molt baixa: es troben en una lectura sil·làbica titubejant,  no reconeixen algunes consonants i tenen molta dificultat en les travades; la qual cosa els impedeix poder seguir amb normalitat  la lectura que és fa en el seu grup flexible ni el dia a dia de l’aula.
A partir d’aquest problema decidim crear amb aquestos alumnes un nou  grup flexible per treballar la lectura de forma més intensiva i motivadora; i se m’encomana a mi com mestra de Educació Especial la tasta de posar-me al capdavant d’aquest grupet.
Posem en coneixement de la direcció del centre el problema i la resposta que hem pensat donar-li, i amb el seu vist-i-plau comencem el projecte.
Degut a les característiques de l’alumnat, la poca motivació i els pocs recursos familiars que tenen (tant a nivell personal com material), em va semblar una bona utilitzar els recursos TIC per realitzar unes activitats interactives, agradables, amenes i sobretot que els siguin motivadores la qual cosa sempre aconsegueixen les TIC.
Als alumnes que formaran part d’aquest grup de lectura, no els va supossar cap tipus de problema el realitzar la lectura fora del grup classe en un grup flexible ja que com a dinàmica de centre  l’àrea de matemàtiques i  l’àrea català en tota l’etapa de primaria es fa en petits grups flexibles o amb mestres de suport; per lo tant van veure normal fer la lectura també en grup flexible.

e) CONTEXT DE L’ACTIVITAT

L’activitat es du a terme en un context formal, ja que es realitza en una escola de Reus de la que jo formo part com a mestra d’Educació Especial, i s’ha inclós  dins de la programació anual de llengua catalana de C.I. Concretament es realitza a l’aula de Educació Especial.
El mètode utilitzat per realitzar les activitats és el fonetic que parteix de les lletres i dels sons per formar sil.labes , praules i finalment frases. L’he escollit per ser un mètode que va de lo fàcil a lo dificil i es va recolzant en els aprenentages previs dels alumnes.
El material  en forma de power point (1 per cada consonant i grups fònics) ha estat elaborat per la mediadora (jo mateixa) recolzant-me en paraules i frases extretes dels llibres de text i d’informació d’internet. Un dia a la setmana s’utilitzen els clics del Jclic per fer un treball més lúdic i motivador.
En quant a l’estructuració del problema, està ben estructurat ja que seguim una serie de passos per arrivar a l’assoliment de la lectura i com a consequència a la resolució del problema.
Pel que fa a la especificitat de camp les activitats no són molt diverses, sempre seguim la mateixa estructura, el que si que canvia són els fonemes treballats.
La complexitat de les activitats  és poca si tenim en compte que els alumnes als que van adreçades no tenen cap tipus de discapacitat, el seu nivell intel.lectual normal, però els hi falta la base escolar  per haber assistit poc a l’escola en l’etapa d’ infantil a més d’estar poc motivats i no rebre l’ajut necessari per part de les families.

f) CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DE L’APRENENT

El grup està format per 6 nens i 4 nenes de segon de cicle inicial, amb un nivell intel·lectual normal però els seus rendiments acadèmics s’han vist afectats per l’entorn familiar (majoritàriament immigrants) no han anat a la Llar d’infants, ja que provenen de famílies sense recursos i les famílies no donen importància a l’adquisició d’hàbits que es treballa des de la primera infància, i un elevat absentisme durant l’Educació Infantil, per lo tant poc estimulats i poc motivats a casa.
Per contrapartida a l’escola no presenten problemes de relació, i si l’activitat els motiva  mostren ganes de treballar i d’aprendre.
S’ha fet un PII grupal per treballar la lectura amb ells.

g) COMPETÈNCIES A ASSOLIR

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Assolir un nivell de lectura sil·làbic–alfabètic i velocitat lectora adient a l’edat.
Competència del tractament de la informació i competència digital
- Incorporar les TIC com un recurs eficaç en la pràctica educativa, optimitzant-lo  per aprendre i millorar la lectoescriptura.
Competència d’aprendre a aprendre
- Adquirir les habilitats necessàries per conduir el propi aprenentatge i continuar aprenent de forma eficaç i autònoma aprofitant-lo per millorar la lectura.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
- Descobrir l’ús social i col·laboratiu de la lectura.
- Ser conscients de l’evolució personal i del creixement en tots els àmbits.
Competència social i ciutadana
- Descobrir la importància de l’ajut dels altres en la consecució de fites complexes.
- Valorar activitats que s’han de fer col·lectivament o que es fan millor en grup.
Competència artística i cultural
- Reconèixer la llengua com a element cultural de primer ordre.
- Tenir present l’existència de moltes llengües i alfabets i la riquesa que comporten.

 


h) CONTINGUTS

CONCEPTES
PROCEDIMENTS
ACTITUDS

- So i grafia.
- Correspondència so/grafia.
- Text escrit: lectura
- Elements de la llengua escrita: paraula, frase...
- Els recursos TIC



- Discriminació auditiva i visual dels sons i grafies treballats.
- Interpretació de la correspondència so-grafia.
- Lectura  de paraules amb els sons i grafies treballats.
- Lectura de petites frases.
- Comprensió lectora a partir de la relació imatge-text.
- Lectura de petits textos amb l’entonació adequada.
- Comprensió global d’un text escrit i resolució de les preguntes plantejades.
- Utilització de les TIC per la realitzció de les activitats proposades


- Gust per la lectura i l’escriptura com a font de plaer i d’informació.
- Motivació en l’aprenentatge de la lectura
- Respecte pels recursos TIC.
- Acceptació de les pautes establertes per l’utilització dels recursos TIC.

 

i) PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L’ACCIÓ AMB BREU DESCRIPCIÓ DELPAPER MEDIADOR DE LES TIC

Tal com he explicat anteriorment, aquest projecte formarà part de la lectura SEP de 2n de Cicle Inicial; i es durà a terme mitja hora diària des d’octubre fins a final de curs.
Totes les sessions es realitzaran a l’aula d’Educació Especial per disposar d’ una pissarra digital indispensable en les activitats de lectura col·lectiva i grupal, a més de quatre ordinadors per treball més individual.
Per poder realitzar el projecte, la mediadora (jo) ha realitzat una sèrie de power points, un  per cada grafia a treballar. Cada power point és gradual, es a dir, només treballa una grafia nova i repassa incorporant les anteriors.
Totes les setmanes  segueixen la mateixa estructura: es pot veure desenvolupat en l’apartat 3. DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS SEGUIT
De dilluns a dijous es treballa a la pissarra digital el power point de la grafia programada.
Divendres utilitzaran la pissarra digital i els ordinadors per poder realitzar activitats  del Jclic i de l’ EDU365 relacionades amb la grafia treballada a mena de repaç i consolidació dels conceptes.
El paper de la mediadora, serà a part de la preparació dels materials, en tot moment de guia i mitjançant l'observació directa i continuada, permetrà determinar el nivell d'assoliment dels objectius treballats i ajustar les ajudes pedagògiques en cas necessari.
Quan un alumne hagi adquirit  el nivell de lectura òptim, serà el moment de retornar a la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.
Desenvolupament de les activitats d’avaluació
L'avaluació, serà individual i contínua, mitjançant l'observació directa i continuada, que ens permetrà determinar el nivell d'assoliment dels objectius treballats i ajustar les ajudes pedagògiques en cas necessari.
Tota aquesta observació es reflectirà en una gràfica d'avaluació.
Per a avaluar utilitzarem les mateixes activitats d'ensenyament – aprenentatge.
Quan un alumne hagi adquirit  el nivell de lectura òptim, serà el moment de retornar a la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.

j) FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY

Per planificar aquest projecte he tingut en compte:
- La teoria dels estadis de Piaget, on es tracta que en el procés d'ensenyament-aprenentatge cal tenir en compte el que un alumne és capaç de fer i aprendre en un moment determinat, depenent de l'estadi de desenvolupament operatori en que es trobi. Aquesta concreció curricular  ha tingut en compte aquesta teoria, no només pel que fa a la selecció dels objectius i dels continguts, sinó també en la manera de planificar les activitats d'aprenentatge, de forma que s'ajustin a les peculiaritats i necessitats de l'alumnat.
- El disseny d’aquest projecte parteix de la concepció constructivista de l’aprenentatge escolar i l’ensenyança (Coll, 1990,1996,1997), on l’alumne es  un subjecte actiu que elabora i construeix els seus esquemes de coneixement que es fonamenten amb les seves experiències i en els coneixements previs ja adquirits. El docent actua com a guia entre el que els alumnes ja saben i els nous continguts, a més de proporcionant-los l’ajut necessari en cada moment i ajustar les activitats a les seves necessitats individuals.
- L’aprenentatge  significatiu, per lo tant ha de ser:
-          Actiu: són els propis alumnes els que de manera individual van construint el seus coneixements.
-          Constructiu: per poder aprendre i construir coneixements significatius,  els alumnes han de tenir una actitud favorable per aprendre, es a dir,  han d'estar motivats per relacionar el que aprèn amb el que sap.; i són les NNTT les que  realitzen aquesta tasta motivadora.
-          Col·laboratiu: l’aprenentatge es realitza mitjançant l’aportació de tots els alumnes del grup.
-          Intencional: el projecte ha sorgit d’un problema real que es dona en uns alumnes concrets d’una escola concreta; amb una clara finalitat: aprendre a llegir.
-          Conversacional: l’aprenentatge és un procés social i dialògic que traspassa el centre educatiu i forma part del context social de l’alumne.

 

 k) PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ

L’ avaluació d’aquest projecte la realitzaré sobre dos vessants:
1. L’alumnat: L' avaluació es farà de manera continuada basada en l’observació directa i en relació a l’assoliment i el grau d’assoliment dels objectius i competències bàsiques marcades  anant  valorant, cada dia, els diferents ritmes de maduració individual i la progressiva adquisició d’hàbits i de petits aprenentatges.
Avaluació inicial :  Al inici del projecte per determinar el nivell de competències dels alumnes.
Avaluació formativa: Mensualment es faran avaluacions formatives (observació directa) que em permetrà determinar el grau d'assoliment dels objectius que l'alumne ha realitzat durant un determinat procés  d' ensenyament- aprenentatge i permetrà ajustar l'ajut pedagògic necessari.
 Avaluació final La realitzaré  al final del trimestre o del curs i ens informa de les capacitats assolides pels infants en acabar aquest període.
2. El projecte: L'avaluació d'aquest projecte es realitzarà en diferents moments, pels
diferents estaments de la comunitat escolar, a través d'indicadors establerts i plasmats en qüestionaris elaborats a tal fi.
A partir d'aquesta avaluació que s'incorporarà en la memòria final de curs, es
realitzarà la proposta de continuïtat o canvi d'aquest projecte.

CRITERIS D’AVALUACIÓ
-          Discrimina auditivament els sons treballats.
-          Discrimina visualment les grafies treballades.
-          Interpreta i realitza la correspondència so-grafia correctament.
-          Llegeix paraules amb els sons i grafies treballats.
-          Llegeix petites frases amb i sense suport visual.
-          Relaciona text-imatge a partir de les paraules i frases treballades.
-          Llegeix petits textos de manera expressiva.
-          Comprèn la idea global d’un text.
-          Respon correctament a les preguntes de comprensió lectora plantejades
Quan un alumne hagi adquirit  el nivell de lectura òptim( en qualsevol moment del projecte), serà el moment de retornar a la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.

l) PREVISIÓ DE TEMPORALITZACIÓ

 El projecte “aprenc a llegir amb les TIC”, té una previsió de temporalització anual, és realitza diàriament de dilluns a divendres de 15:00 a 15:30 hores. Sempre tenint present que quan un alumne/a assoleixi els objectius i capacitats adients es reincorpora a l’aula per realitzar la lectura en el grup classe.


3.   MAPA CONCEPTUAL DEL PROJECTE

 

 


1.   DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS SEGUIT

Al mes d’octubre, després de les avaluacions inicials, les tutores de 2n  de C.I. plantejen el problema que tenen amb uns alumnes desmotivats, amb falta d’atenció degut a que no tenen  assolida la lectura,  per lo tant no poden seguir el ritme de la classe i els hi ocasiona un greu problema d’aprenentage. Com a mestra d’E.E. inscrita al cicle i coneixedora dels alumnes en concret, s’em demana consell i ajuda per ajudar-los i adequar-nos a les seves necessitats educatives.
A partir d’aquesta necessitat, del treball SEP de lectura que es fa a l’escola (mitja hora diaria de lectura de 15:00 a 15:30) i que jo ja estave assaventada del projecte final d’aquesta assignatura (vaig estar matriculada l’any passat), proposo crear un nou grup flexible de lectura amb aquestos alumnes sent jo la mediadora i utilitzant les TIC com a recurs. Es posa en coneixement de la direcció del centre i amb el seu vist-i-plau comencem a treballar el projecte.
Als alumnes que formaran part d’aquest grup de lectura se’ls planteja, com una activitat més; en aquest centre es treballa molt l’atenció a la diversitat i el treball de l’àrea de matemàtiques i català en petits grups flexibles o amb mestres de suport; per lo tant no els va suposar cap problema fer la lectura també en grup flexible
Per poder realitzar el projecte, la mediadora (jo) ha realitzat una sèrie de power points, un  per cada grafia a treballar. Cada power point és gradual, es a dir, només treballa una grafia nova i repassa incorporant les anteriors.
Durant la primera setmana, vaig realitzar una avaluació inicial que va consistir basicament en presentar als alumnes una serie de paraules de una o dues sil.labes per descobrir el coneixements previs que tenien en questio de reconeixement de les grafies i nivell de lectura, amb la finalitat de plantejar d’on he de partir. Els resultats van ser molt baixos, fet que hem va dur a plantejar-ho des de zero, es a dir, repassar les vocals i les primeres consonats que s’ensenyen i posteriorment anant ampliant la dificultat.
L’ordre de les grafies que seguirem és el següent: vocals, p, l, m, n, s, t, d, f, b/ v, r/ rr, c, g/j, h, qu, k, x, z, ç  i els grups consonàntics pr, pl, br, bl, tr, dr. gl, gr, gr, fl, fr cr, cl, mp, mb,  -tx.

Totes les setmanes  segueixen la mateixa estructura:
De dilluns a dijous:
- Els alumnes, al entrar a l’aula s’asseuen al voltant de la pissarra digital, on es va projectant el power point amb la grafia que treballaran durant  la setmana.
- Es presenten diferents paraules seguint les següents característiques: de menys a més síl·labes, primer només amb la consonant treballada i posteriorment amb consonants ja treballades; per finalitzar hi ha unes petites frases.
- Els alumnes llegeixen les diferents paraules grupalment.
- Els alumnes llegeixen de forma individual diferents paraules, si s’equivoquen o no ho saben son ajudats pels companys.
- Els alumnes llegeixen individualment petites frases, ajudats pels companys en cas necessari.
Divendres:
- Per repassar tot el que han après durant la setmana, utilitzaran la pissarra digital i els ordinadors per poder realitzar activitats clic relacionades amb la grafia treballada. Al no dispossar a l’aula d’ordinadors per tots els alumnes (només em tenim quatre) aquesta activitat la realitzem amb dos modalitats:  per parelles o bé quatre treballen amb l’ordinador i els altres amb la pissarra digital, de manera que per que tots passin per tot van canviant en cadad activitat proposada.
Quan un alumne hagi adquirit  el nivell de lectura òptim( en qualsevol moment del projecte), serà el moment de retornar a la seva aula classe i continuar el SEP amb els seus companys.

No hay comentarios:

Publicar un comentario