1.INTRODUCCIÓ
Aquesta
PAC 3: informe de síntesi i mapa conceptual de Noves tecnologies de la
informació i la comunicació en l’educació; es una síntesi continuada de tot el
que he treballat i après al llarg de
tota l’assignatura, es a dir , des de l’avaluació inicial, el primer
mapa conceptual relacionant conceptes:
ciència, tecnologia, societat i educació , fins a l’últim mapa conceptual on es
veuen el canvis que he sofert despres de
treballar i estudiar els diferents materials facilitats i de la informació del
debat realitzat en anterioritat.
En el
primer apartat trovem la plasmació d’un mapa conceptual on queden reflectits els coneixements previs que jo tenia sobre la relació entre els
conceptes “Ciència, Tecnologia, Educació i Societat” ; comparat-los amb un segon mapa conceptual, en el qual
s’exposen les noves relacions dels conceptes obtingudes a partir de l’estudi del material en paper de Julio
Cabero, la lectura de l’article de Domenech i Tirado i la participació en el debat ; que han fet
posible una reorganització dels meus coneixements, els quals a partir d’un
aprenentatge significatiu s’han modificat i s’han traduit en un canvi conceptual més ampli i més complet.
En el
segon apartat fairg referència als canvis conceptuals que he sofert.
En el
tercer apartat una taula on comparo les
meves primeres valoracions en l’avaluació inicial amb les valoracions que
actualment li dono a cada apartat.la avaluació
En el
quart apartat les conclusions
obtingudes a partir de tot el que après.
Per
acabar, un cinquè apartat la bibliografia i la web grafia consultada per a la
realització d’aquesta activitat
2.MAPES CONCEPTUALS
1.1 1r mapa conceptual
En
aquest 1r mapa conceptual inicial que
vaig elaborar en la PAC 1 (basat amb els pocs coneixements que tenia respecte a
la matèria, ja que no podiem consultar cap material), podem veure com plantejava una estructura molt senzilla,
on només apareixen quatre conceptes: Ciencia,
Tecnología, Societat i Educació. Tots
quatre estaben interrelacionat per igual i tots tenien el mateix pes, es a dir,
ningun concepte destacava i tots eren importants per igual, influint els uns en
els altres.
1.2 2n
mapa conceptual
Aquest 2n mapa
conceptual, és la síntesi final dels coneixements apresos, que he anat ampliant
a mesura que anava treballant els documents de la PAC.
El mapa comença reflectint el nou punt de vista dels
quatre conceptes anteriors: Ciencia, Tecnología, Societat i Educació desprès de llegir l’article de Domenech i Tirado, ho he reflectit amb les
proposicions i els nodes de color blau.
Posteriorment, la lectura i anàlisi del mòdul 1 de l’assignatura
de Cabero m´ha aportat nous
descobriments i coneixements que han quedat reflectits ampliant el mapa amb
color vert. Finalment, per acabar el mapa he volgut reflectir algunes idees que
m’han sembat importants i que van surtir del debat, tant de de la perspectiva
sociodeterminista, que creu que la societat és la que provoca canvis
tecnològics, pintat de color vermell; com des de la perspectiva
tecnodeterminista que creu que la tecnologia provoca canvis socials, en color
taronja.
3.CANVI CONCEPTUAL
Després
de treballar i aprofundir amb el material de l’assignatura i l’analisis del
debat, puc afirmar que els meus
coneixements i el meu punt de vista de
la relació entre Ciencia, Tecnología, Societat i Educació han canviat ; i en
comparar els dos mapes conceptual puc contrastar diferències i veure el meu
progrés.
§ En la
qualitat de les proposicions:
el mapa conceptual 1 era una estructura molt simple, amb pocs enllaços,
solament amb els quatre conceptes donats i poc treballat; en canvi en el mapa 2
la meva concepcio de la relació entre els quatre conceptes ha canviat, s’ha fet
més àmplia i complexa. Per això, es
evident que hi ha hagut un canvi conceptual, ja que evoluciona la meva estructura conceptual.
§ En la
quantitat de les proposicions: el mapa conceptual 1 els quatre conceptes tenen
la mateixa importància i estan tots interelacionats, en canvi en el mapa 2 la relació entre els
quatre conceptes ha canviat està una mica més seqüenciat i jerarquitzat la meva
concepcio s’ha fet més àmplia adquirint noves proposicions i nous nodes que
anteriorment no sortien, com TIC, tecnologia educativa,... Per això, es evident que hi ha hagut un canvi conceptual, ja
que incorporo a la meva estructura conceptes i relacions que antes no tenia.
§ En la
metodologia: Jo estava
acostumada a treballar de forma individual o en petit grup, en aquesta PAC, a
traves del debat, he hagut de treballar conjuntament amb tots els companys de
l’assignatura i per tant la resolució no depenia solament de mi. crec que l’objectiu del debat ha sigue crear, entre tots els
participants, una visió àmplia del tema escollit; on hem sigue lliures
per escollir el fil que més ens
interesaba, encara que no ho erem per
defensar-lo des de el nostre punt de vista; sinó que formavem part d’un dels bàndols
adjudicats: verd, tecnodeterminista i vermell sociodeterminista. D’altra banda,
el debat virtual fa que ens integrem en un grup i hi hagi un treball
cooperatiu, on el coneixement el desenvolupem entre tots; per lo tant hi ha
hagut coneixement compartit. El debat en forma de carpetes per textos separats, ha
simplificat la feina de comprensió i per tant ha sigut una bona eina per
afavorir l’ interacció dels participants interessats en un mateix fil i per la construcció de
coneixement a partir d’un aprenentatge significatiu. Per això, es evident que hi ha hagut un canvi metodològic, ja
que incorporo una nova metodologia cooperativa per adquirir coneixements.
§ En els
recursos: mentre que el primer
mapa es va fer amb boli i paper i desprès escanejat, el segón mapa ha estat
realitzat amb el programa CMAP, que
t’ajuda a través de les proposicions a representar els conceptes de forma més significativa; i
els nodes ajuden a que la relació entre les proposicions siguin clares i
descriptives. Tot plegat molt més visual
i entenedor. Per això, es evident
que hi ha hagut un canvi metodològic, ja que incorporo un nou recurs que
antes desconeixia.
§ Nous
conceptes:
-Ciència:
la seva funció es produir coneixements elabora sabers.
-Tecnologia:
elabora dissenys i aplica els coneixements que genera la ciència mitjançant
l’ús de tècniques que a la vegada influeixen en la producció de nous
coneixements. Per lo tant, les dos
estan interrelacionades i es beneficien mutuament.
- Societat:
provoca grans transformacions socials i determina l’evolució tecnològica.
- Educació:
forma, influeix i crea la societat, rep
la influència de la ciència-la tecnologia i la tecnologia millora
l’educació.
- Tecnologia
de l’Educació: es seu objectiu és centrar-se en el disseny, la
utilització, l’avaluació i l’anàlisi de les tecnologies de la informació
aplicades al procés d’Ensenyament-
Aprenentage.
- TIC:
aporten noves visions, noves metodologies, nous recursos noves formes i
noves estratègies en l’aprenentage.
4.COMPARACIÓ AVALUACIÓ INICIAL AMB
L’ACTUALITAT
Situa’t
de 0 a 10
(0 gens d’acord 10 molt d’acord)
§ La meva visió actual sobre la relació entre CTSE ha
canviat a través de l’aprenentatge
significatiu .
§ C-T-S
encara que esta formada per conceptes separats, estan tant relacionades entre si que requereixen d’un tractament holístic.
§ Les
TIC han d’estar presents a l’educació, en tots els àmbits
possibles, ja que aquestes estan cada vegada més presents en la societat a la
que pertanyen i l’objectiu de l’educació és formar a l’alumnat per ser ser
actius dins la societat a la que pertany; evitant
així l’analfabetisme digital.
§ Encara que les TIC,
formen part del currículum educatiu, actualment la crisis econòmica que patim des de fa uns anys, ha
provocat retallades en els recursos, i en la formació
del professorat per introduir-les a l’aula, provocant desmotivació i
estancament en la tecnologia educativa.
§ El debat amb la resta del grup
classe ha estat molt enriquidor, permitint un treball cooperatiu
per la construcció de coneixement a
partir d’un aprenentatge significatiu.
§ La construcció
de mapes conceptuals a través de programes
que ens ofereixen les noves tecnologies com el programa CMAP permeten veure d’una manera molt clara si s’ha dut a
terme un canvi conceptual i, per tant, si s’ha aconseguit un aprenentatge significatiu
§ Aquesta PAC m’han donat molta feina ja que no havia
treballat mai amb el cmaptool i m’ha dut moltes hores el poder-me familiaritzar
amb ell, experimentant, explorant, a través de l’assaig-error fins a descobrir
com funcionava; a hores d’ara no el domino prou i em queda molt per aprendre. A pesar d’aquestes dificultats he de dir que m’ha semblat un
programa força interessant i podré
treure utilitat en la meva feina, encara que m’he de familiaritzar una mica més
amb ell.
6.BIBLIOGRAFIA I
WEBGRAFIA
§ Cabero, J (1998). “Nuevas Tecnologías, comunicación y
educación”.
§ Cabero, J. (2003).
Mòdul didàctic 1. Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació (pp. 1-95).
Barcelona: UOC.
§ Jonassen, D. (2003).
Mòdul didàctic 3. TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva
constructivista. Noves tecnologies de la informació i la comunicació en
l’educació (pp. 1-31). Barcelona: UOC.
§ Domenech, M.,
Tirado, J. (2002). Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la
psicologia.
§ Jonassen, D. (2003). Mòdul didàctic 2. Les TIC i la
construcció del coneixement. Cas 3. Creació de models a classe. Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació. Barcelona:
UOC. (Material en web).
No hay comentarios:
Publicar un comentario