domingo, 9 de noviembre de 2014

INFORME DE SINTESI I CANVI CONCEPTUAL



1.INTRODUCCIÓ
Aquesta PAC 3: informe de síntesi i mapa conceptual de Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació; es una síntesi continuada de tot el que he treballat i après al llarg de  tota l’assignatura, es a dir , des de l’avaluació inicial, el primer mapa conceptual relacionant  conceptes: ciència, tecnologia, societat i educació , fins a l’últim mapa conceptual on es veuen el canvis  que he sofert despres de treballar i estudiar els diferents materials facilitats i de la informació del debat realitzat en anterioritat.
En el primer apartat  trovem  la plasmació d’un mapa conceptual  on queden reflectits  els coneixements previs  que jo tenia sobre la relació entre els conceptes “Ciència, Tecnologia, Educació i Societat” ; comparat-los  amb un segon mapa conceptual, en el qual s’exposen les noves relacions dels conceptes obtingudes  a partir de  l’estudi del material en paper de Julio Cabero, la lectura de l’article de Domenech i Tirado i  la participació en el debat ; que han fet posible una reorganització dels meus coneixements, els quals a partir d’un aprenentatge significatiu s’han modificat i  s’han traduit en un canvi conceptual  més ampli i més complet.
En el segon apartat fairg referència als canvis conceptuals que he sofert.
En el tercer apartat una taula on  comparo les meves primeres valoracions en l’avaluació inicial amb les valoracions que actualment li dono a cada apartat.la avaluació
En el quart  apartat les conclusions obtingudes  a partir de tot el que après.
Per acabar, un cinquè apartat la bibliografia i la web grafia consultada per a la realització d’aquesta activitat

2.MAPES CONCEPTUALS

1.1 1r mapa conceptual

En aquest 1r  mapa conceptual inicial que vaig elaborar en la PAC 1 (basat amb els pocs coneixements que tenia respecte a la matèria, ja que no podiem consultar cap material), podem veure com  plantejava una estructura molt senzilla, on  només apareixen quatre conceptes: Ciencia, Tecnología, Societat i Educació.  Tots quatre estaben interrelacionat per igual i tots tenien el mateix pes, es a dir, ningun concepte destacava i tots eren importants per igual, influint els uns en els altres.

1.2  2n mapa conceptual








Aquest  2n mapa conceptual, és la síntesi final dels coneixements apresos, que he anat ampliant a mesura que anava treballant els documents de la PAC.
El mapa comença reflectint el nou punt de vista dels quatre conceptes anteriors: Ciencia, Tecnología, Societat i Educació desprès de llegir l’article de Domenech i Tirado, ho he reflectit amb les proposicions i els nodes de color blau.
Posteriorment, la lectura i anàlisi del mòdul 1 de l’assignatura de Cabero  m´ha aportat nous descobriments i coneixements que han quedat reflectits ampliant el mapa amb color vert. Finalment, per acabar el mapa he volgut reflectir algunes idees que m’han sembat importants i que van surtir del debat, tant de de la perspectiva sociodeterminista, que creu que la societat és la que provoca canvis tecnològics, pintat de color vermell; com des de la perspectiva tecnodeterminista que creu que la tecnologia provoca canvis socials, en color taronja.

3.CANVI CONCEPTUAL
Després de treballar i aprofundir amb el material de l’assignatura i l’analisis del debat, puc  afirmar que els meus coneixements i el meu punt de vista  de la relació entre Ciencia, Tecnología, Societat i Educació han canviat ; i en comparar els dos mapes conceptual puc contrastar diferències i veure el meu progrés.
§ En la qualitat de les proposicions: el mapa conceptual 1 era una estructura molt simple, amb pocs enllaços, solament amb els quatre conceptes donats i poc treballat; en canvi en el mapa 2 la meva concepcio de la relació entre els quatre conceptes ha canviat, s’ha fet més àmplia i complexa. Per això, es evident que hi ha hagut un canvi conceptual, ja que evoluciona  la meva estructura conceptual.
§ En la quantitat de les  proposicions: el mapa conceptual 1 els quatre conceptes tenen la mateixa importància i estan tots interelacionats,  en canvi en el mapa 2 la relació entre els quatre conceptes ha canviat està una mica més seqüenciat i jerarquitzat la meva concepcio s’ha fet més àmplia adquirint noves proposicions i nous nodes que anteriorment no sortien, com TIC, tecnologia educativa,... Per això, es evident que hi ha hagut un canvi conceptual, ja que incorporo a la meva estructura conceptes i relacions que antes no tenia.
§ En la metodologia: Jo estava acostumada a treballar de forma individual o en petit grup, en aquesta PAC, a traves del debat, he hagut de treballar conjuntament amb tots els companys de l’assignatura i per tant la resolució no depenia solament de mi. crec que l’objectiu del debat ha sigue crear, entre tots els participants,  una visió àmplia del tema escollit; on hem sigue lliures per escollir el fil que més  ens interesaba, encara que no ho erem  per defensar-lo des de el nostre punt de vista; sinó que formavem part d’un dels bàndols adjudicats: verd, tecnodeterminista i vermell sociodeterminista. D’altra banda, el debat virtual fa que ens integrem en un grup i hi hagi un treball cooperatiu, on el coneixement el desenvolupem entre tots; per lo tant  hi  ha hagut coneixement  compartit. El debat en forma de carpetes per textos separats, ha simplificat la feina de comprensió i per tant ha sigut una bona eina per afavorir l’ interacció dels participants interessats  en un mateix fil i per  la construcció de coneixement a partir d’un aprenentatge significatiu. Per això, es evident que hi ha hagut un canvi metodològic, ja que incorporo una nova metodologia cooperativa per adquirir coneixements.
§ En els recursos: mentre que el primer mapa es va fer amb boli i paper i desprès escanejat, el segón mapa ha estat realitzat amb el programa  CMAP, que t’ajuda a través de les proposicions a representar  els conceptes de forma més significativa; i els nodes ajuden a que la relació entre les proposicions siguin clares i descriptives. Tot plegat  molt més visual i entenedor. Per això, es evident que hi ha hagut un canvi metodològic, ja que incorporo un nou recurs que antes desconeixia.

§ Nous conceptes:
-Ciència: la seva funció es produir coneixements elabora sabers.
-Tecnologia: elabora dissenys i aplica els coneixements que genera la ciència mitjançant l’ús de tècniques que a la vegada influeixen en la producció de nous coneixements. Per lo tant, les dos estan interrelacionades i es beneficien mutuament.
- Societat: provoca grans transformacions socials i determina l’evolució tecnològica.
- Educació: forma, influeix i crea la societat, rep la influència de la ciència-la tecnologia i la tecnologia millora l’educació.
- Tecnologia de l’Educació: es seu objectiu és centrar-se   en el disseny, la utilització, l’avaluació i l’anàlisi de les tecnologies de la informació aplicades al  procés d’Ensenyament- Aprenentage.
- TIC: aporten noves visions, noves metodologies, nous recursos noves formes i noves estratègies en l’aprenentage.

4.COMPARACIÓ AVALUACIÓ INICIAL AMB L’ACTUALITAT
Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)



 

AL INICI CURS

ACTUALMENT

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents:

6

9

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors:

10

10

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement :

10

10

DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds:

8

8

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge:

9

10

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal:

0

0

TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC:

7

10

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim:

8

5

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes:

8

10

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social:

8

10



§ La meva visió actual sobre la relació entre CTSE ha canviat  a través de l’aprenentatge significatiu .
§ C-T-S encara que esta formada per conceptes separats, estan tant relacionades entre si que  requereixen d’un tractament holístic.
§ Les TIC han d’estar presents a l’educació, en tots els àmbits possibles, ja que aquestes estan cada vegada més presents en la societat a la que pertanyen i l’objectiu de l’educació és formar a l’alumnat per ser ser actius dins la societat a la que pertany; evitant així l’analfabetisme digital.
§ Encara que les TIC,  formen part del currículum educatiu, actualment la crisis  econòmica que patim des de fa uns anys, ha provocat retallades en  els recursos, i en  la formació  del professorat per introduir-les a l’aula, provocant desmotivació i estancament en la tecnologia educativa.
§ El debat amb la resta del grup classe ha estat molt enriquidor, permitint un treball cooperatiu per  la construcció de coneixement a partir d’un aprenentatge significatiu.
§ La construcció de mapes conceptuals a través de programes que ens ofereixen les noves tecnologies com  el programa  CMAP permeten veure d’una manera molt clara si s’ha dut a terme un canvi conceptual i, per tant, si s’ha aconseguit un aprenentatge significatiu
§  Aquesta PAC m’han donat molta feina ja que no havia treballat mai amb el cmaptool i m’ha dut moltes hores el poder-me familiaritzar amb ell, experimentant, explorant, a través de l’assaig-error fins a descobrir com funcionava; a hores d’ara no el domino prou i em queda molt per aprendre. A pesar d’aquestes dificultats he de dir que m’ha semblat un programa força interessant i  podré treure utilitat en la meva feina, encara que m’he de familiaritzar una mica més amb ell.

 



6.BIBLIOGRAFIA  I  WEBGRAFIA 

§  Cabero, J (1998). “Nuevas Tecnologías, comunicación y educación”.
§   Cabero, J. (2003). Mòdul didàctic 1. Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació (pp. 1-95). Barcelona: UOC.
§   Jonassen, D. (2003). Mòdul didàctic 3. TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista. Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació (pp. 1-31). Barcelona: UOC.
§   Domenech, M., Tirado, J. (2002). Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologia.
§  Jonassen, D. (2003). Mòdul didàctic 2. Les TIC i la construcció del coneixement. Cas 3. Creació de models a classe. Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació. Barcelona: UOC. (Material en web).

No hay comentarios:

Publicar un comentario