HISTÒRIA COMPLERTA
ENTREVISTADOR. Primérament agrair-te aquesta
entrevista. Per començar-la, m’agradaria que m’expliqués alguna bona
experiència sobre lús de la tecnologia que vostè hagi tingut en la seva classe.
PROFESSOR. Us explicaré l’última experiència que he
tingut utilitzant les TIC , de la qual n’estic molt contenta: es tracta del
projecte “APRENEM A LLEGIR AMB LES TIC”
Davant els greus problemes de lectura que presentaven alguns alumnes de 2n de
Cicle Inicial, es pretén utilitzar les TIC com un producte d’aprenentatge
principal i motivador per engrescar i ajudar als alumnes a assolir la
lectoescriptura
El problema
sorgeix a partir de les avaluacions
inicials que les dos tutores de segon van realitzar a començament de curs per
establir el nivell de continguts assolits per establir els coneixements previs
des d’on partir. Durant una reunió de cicle exposen que hi ha un petit grup
d’alumnes (10 entre les dues aules) on la lectura és molt baixa: es troben en
una lectura sil·làbica titubejant, no
reconeixen algunes consonants i tenen molta dificultat en les travades; la qual
cosa els impedeix poder seguir amb normalitat
la lectura que és fa en el seu grup flexible ni el dia a dia de l’aula.
A partir
d’aquest problema decidim crear amb aquestos alumnes un nou grup flexible per treballar la lectura de
forma més intensiva i motivadora; i se m’encomana a mi com mestra de Educació
Especial la tasta de posar-me al capdavant d’aquest grupet.
Posem en
coneixement de la direcció del centre el problema i la resposta que hem pensat
donar-li, i amb el seu vist-i-plau comencem el projecte que forma part de la lectura SEP de 2n de Cicle
Inicial; i es du a terme mitja hora diària des d’octubre fins a final de curs.
Totes les
sessions es realitzaran a l’aula d’Educació Especial per disposar d’ una
pissarra digital indispensable en les activitats de lectura col·lectiva i
grupal, a més de quatre ordinadors per treball més individual. He realitzat una
sèrie de power points, un per cada
grafia a treballar. Cada power point és gradual, es a dir, només treballa una grafia
nova i repassa incorporant les anteriors.
ENTREVISTADOR. En l’aprenentatge de la lectura no es gaire
normal utilitzar només les TIC sense suport amb format paper; com se li va ocorrer aquesta idea?
PROFESSOR. L’ assoliment de la lecto-escriptura és básica per
què els alumnes puguin seguir una escolaritat normalitzada; però de vegades ens
trobem que aquesta realitat no s’ha complert amb alguns alumnes per diferents
causes: social, econòmiques, falta d’escolaritat...; és aquí on entren les TIC com una manera d’atendre la
diversitat; i a més a més en el procés d’Ensenyament – Aprenetatge tenen el
valor afegit de la motivació i del treball autònom.
ENTREVISTADOR. Ens podria expliacar quina va ser la tecnologia mediadora?
PROFESSOR: Vaig utilitzar la pissarra digital i els ordinadors de l’aula de suport d’E.E. amb sistema
operatiu Windows amb connexió a
internet, plataforma Jclic i Edu365 i processador de textos Microsoft Word, i
documents amb format Power- point.
ENTREVISTADOR. Ens podrie explicar com es
desenvolupaven les sessions?
PROFESSOR. Totes les setmanes segueixen la mateixa estructura:
De dilluns a dijous:Els alumnes, al entrar a
l’aula s’asseuen al voltant de la pissarra digital,
on es va projectant el power point amb la grafia que treballaran durant la setmana. Es presenten diferents paraules
seguint les següents característiques: de menys a més síl·labes, primer només
amb la consonant treballada i posteriorment amb consonants ja treballades; per
finalitzar hi ha unes petites frases. Els alumnes llegeixen les diferents
paraules primer grupalment i després de forma individual si s’equivoquen o no
ho saben son ajudats pels companys. Per acabar llegeixen individualment petites
frases, ajudats pels companys en cas necessari.
Divendres: Per
repassar tot el que han après durant la setmana, utilitzaran la pissarra
digital i els ordinadors per poder realitzar activitats clic relacionades amb
la grafia treballada. Al no dispossar a l’aula d’ordinadors per tots els
alumnes (només em tenim quatre) aquesta activitat la realitzem amb dos
modalitats: per parelles o bé quatre
treballen amb l’ordinador i els altres amb la pissarra digital, de manera que
per que tots passin per tot van canviant en cada activitat proposada.
ENTREVISTADOR: vosté esta parlant d’alumnes
que tenen moltes dificultats, es tracta d’alumnat de n.e.e.?
PROFESSOR: No, són alumnes amb un nivell
intel·lectual normal però els seus rendiments acadèmics s’han vist afectats per
l’entorn familiar (majoritàriament immigrants) no han anat a la Llar d’infants,
ja que provenen de famílies sense recursos i les famílies no donen importància
a l’adquisició d’hàbits que es treballa des de la primera infància, i un elevat
absentisme durant l’Educació Infantil, per lo tant poc estimulats i poc
motivats a casa.
ENTREVISTADOR. Com van acceptar els alumnes
formar part d’aquest grup i treballar fora de l’aula?
PROFESSOR. Als alumnes que
formaran part d’aquest grup de lectura, no els va supossar cap tipus de
problema el realitzar la lectura fora del grup classe en un grup flexible ja
que com a dinàmica de centre l’àrea de
matemàtiques i l’àrea català en tota
l’etapa de primaria es fa en petits grups flexibles o amb mestres de suport;
per lo tant van veure normal fer la lectura també en grup flexible.
ENTREVISTADOR. Com va decidir per on
començar a treballar la lectura?
PROFESSOR. Durant la primera setmana, vaig
realitzar una avaluació inicial que va consistir basicament en presentar als
alumnes una serie de paraules de una o dues sil.labes per descobrir el coneixements
previs que tenien en questio de reconeixement de les grafies i nivell de
lectura, amb la finalitat de plantejar d’on he de partir. Els resultats van ser
molt baixos, fet que hem va dur a plantejar-ho des de zero, es a dir, repassar
les vocals i les primeres consonats que s’ensenyen i posteriorment anant
ampliant la dificultat. L’ordre de les grafies que seguim és el següent:
vocals, p, l, m, n, s, t, d, f, b/ v, r/ rr, c, g/j, h, qu, k, x, z, ç i els
grups consonàntics pr, pl, br, bl, tr,
dr. gl, gr, gr, fl, fr cr, cl, mp, mb, -tx.
PROFESSOR: L' avaluació es fa de manera continuada basada en
l’observació directa i en relació a l’assoliment i el grau d’assoliment dels
objectius i competències bàsiques marcades
anant valorant, cada dia, els
diferents ritmes de maduració individual i la progressiva adquisició d’hàbits i
de petits aprenentatges.
Quan un alumne ha
adquirit el nivell de lectura òptim (en
qualsevol moment del projecte), serà el moment de retornar a la seva aula
classe i continuar el SEP amb els seus companys.
ENTREVISTADOR. Quan va durar el projecte?
PROFESSOR: Actualment
encara està en funcionament; està pensat per tot un curs i es du a terme mitja
hora diària des d’octubre fins a final de curs.
ENTREVISTADOR: Com avaluaria el resultat
del projecte fins ara?
PROFESSOR: Desprès de tres mesos de
treballar aquest projecte, he de dir que i n’estic molt contenta dels resultats
obtinguts. Tots els alumnes implicats han millorat força el seu nivell de lectura, actualment coneixen
totes les grafies i poden llegir frases senzilles. La seva lectura està en
procés de canvi de sil·làbica a alfabètica, i cada vegada menys titubejant.
Cal dir que en la
sessió d’avaluació d’aquest primer trimestre, les tutores van comentar l’avaç que havien notat en els alumnes que
participen del projecte i vam decidir que dos d’ells ja es podien incorporar a
l’aula classe per seguir la lectura amb els seus companys.
Crec que tant pels
alumnes, per les tutores com per mi ha sigut molt gratificant i n’estem molt
contents amb els resultats obtinguts fins ara.
ENTREVISTADOR: Moltes gràcies per compartir
aquesta experiència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario